©2019 door Podium de Stadstaat

Je bent best wel een lul als je acht keer per jaar vliegt

August 28, 2018

 

 

Deze zomer las ik een boek waar ik al maanden naar uitkeek. 'Thuisblijven is duurder', van Jelmer de Boer. De helemaal niet zo geheime kunst van goedkoop vliegen. Aanstekelijk cynisch en humoristisch pent Jelmer je in 150 pagina's richting spotgoedkope tickets, waarmee je voor zo min mogelijk geld zo vaak mogelijk vliegt.

 

Vliegen. Ooit was het spannender dan een seizoensfinale van Casa de Papel. Nu is het genormaliseerd tot volkshobby nummer één. Eigenlijk is veel vliegen niets minder dan lekker schijt hebben aan de werkelijkheid met zijn allen. Na het lezen van het boek dat inmiddels 'in potentie mijn favoriete boek'-af is, kwam ik tot de volgende conclusie:

 

Je bent best wel een lul als je acht keer per jaar vliegt.

 

Vliegen is voor het milieu, wat Angelos Charisteas was voor AFC Ajax: gewoon een heel slecht idee. Om het Parijsakkoord te halen moet de CO2-uitstoot met 95% verminderen, terwijl de luchtvaart de komende jaren zal gaan vervijfvoudigen, betoogde promovendus Paul Peeters in de Volkskrant.

 

We weten best dat het slecht is. Maar het is net als met xtc, sigaretten en fastfood: we doen het liever toch. Het is zo lekker, zo makkelijk en zo goedkoop.

 

En dat zie je terug. In drie jaar tijd kwamen er gemiddeld een miljard passagiers per jaar bij. In Nederland heeft de overheid Schiphol uit klimaatoverwegingen een maximumaantal vluchten van 500,000 per jaar opgelegd. Nu dreigt Schiphol die grens te overschrijden. De oplossing volgens de VVD? Gewoon, het wettelijk aantal ophogen.

 

We wisten al: het enige klimaat dat voor de VVD belangrijk is, is het vestigingsklimaat.

 

Het duurder maken van vliegen ligt politiek gevoelig, door een veel te sterke lobby. Sterker nog, het tegenovergestelde gebeurt. De luchtvaartsector wordt gesponsord, gefaciliteerd en niet genoeg belast. Werkelijk alles wordt vrijgesteld van belasting. Van vliegtuigen en landingsbanen, tot vluchten zelf. Over een vliegticket betaal je geen btw. Over kerosine geen accijns. Per ton CO2-uitstoot nog steeds een veel te lage prijs.

 

Dáárom vlieg je low-budget retour naar New York voor minder dan een dirty chai latte in een Amsterdamse fietsenwinkel (bij wijze van). Dáárom is thuisblijven duurder.

 

Kijk, de overheid hoeft mij echt niet te vertellen dat ik geen xtc, sigaretten of fastfood mag. Maar dat doen ze wel en die dubbele moraal hekel ik. Wees dan rechtlijnig in het mij afleren van wat kwaadaardig en dodelijk is: beboet en belast de luchtvaart. En stop met het subsidiëren van de sector. Als de luchtvaart doorgaat op de huidige koers, dan is het een gegeven dat ik niet eens de kans meer krijg om dood te gaan aan drugs, sigaretten of obesitas.

 

Niet-thuisblijven moet duurder worden. Als je zo graag schijt wil hebben aan de werkelijkheid, begin dan in Godsnaam vandaag nog met roken. Val in slaap met je smartphone. Eet tot je niet meer kauwen kunt. Maar stop met acht keer per jaar vliegen en je ‘there we go again.’

 

Want, echt, je bent best wel een lul als je acht keer per jaar vliegt.

 

N.B. I: dit is geen persoonlijke vete tegen mijn vrienden en hun Insta-posts vanuit het vliegtuig.

N.B. II: dit is ook geen persoonlijke vete tegen Jelmer de Boer, want hij schrijft awesome.

Please reload

Our Recent Posts

Podcast: #hashtech 2, de after

September 12, 2018

Dit stuk heeft de saaiste boodschap ooit

September 12, 2018

Wat de VVD kan leren van de houdbaarheid van plastic

September 6, 2018

1/1
Please reload

Tags